Суббота, 31.10.2020, 19:14
Приветствую Вас Гость | RSS

Меню сайту
Наше опитування
Помог ли сайт в обучение ?
Всего ответов: 128
Answer Me
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
Главная » 2011 » Январь » 25 » Туризм.
10:47
Туризм.

Иностранные языки в школе, №3, 2009, С.67-71

Е.П.Садилова

УРОКИ

АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКАПОТЕМЕ

«ТУРИЗМ»

В наше время многие  имеют опыт использования английского язык в сфере туризма. Поэтому такие ситуации как заказ билетов, заполнение декларации, бронирование отеля, справка в бюро информации, оформление экскурсии имногое другое знакомы. Все эти случаи из жизни туристов, начиная с подготовки и обсуждения зарубежного отдыха в туристическом агентстве и заканчивая впечатлениями о состоявшейся поездке, включены в десять уроков по «Туризму». При изучении темы используются различные УМК и учебные пособия (см. список использованной литературы).

Этап I (4 урока)

Fast Track to FCE, Unit 8

-     Введение;

-     отработка новой лексики;

-     беседы по ситуациям;

-     описание картинок.

Раздел содержит две статьи с заданиями на поисковое чтение. Статьи подкреплены вопросами для обсуждения.

Этап II(1 урок)

Павлоцкий В.М. Read. Learn. Discuss ("Holiday. Travelling by air")

ДроздоваТ.Ю. Everyday English ("Travelling by train, air, sea. At the customs")

-  Обсуждение транспортных средств с введением дополнительной лексики, рассмотрение возможных ситуаций в аэропорту и на вокзале.

В пособии Т.Ю. Дроздовой, помимо дополнительной лексики,  есть отрывки из  аутентичных  текстов,  например, А. Кристи, И. Шоу, А. Хэйли, С. Шелдона.

Этап III(1 урок)

ПавлоцкийВ.М. Read. Learn. Discuss. ("Holiday. Travelling by air")

ДроздоваТ.Ю. Everyday English ("Travelling by train, air, sea. At the cus­toms")

-    Знакомство с документами;

-    заполнение таможенной декларации,
регистрационной карты, чеков Tax Free.

На этом этапе учащиеся используют ресурсы Интернета.

Этап IV(1 урок)

ПавлоцкийВ.М. Read. Learn. Discuss. ('At the hotel. Everyday services")

ДроздоваТ.Ю. Everyday English ("At the hotel")

-  Введение и актуализация новой лексики с помощью различных ситуаций, диалогов и обучающих текстов, предложенных авторами.

В качестве творческого задания уча­щиеся изготавливают брошюры, рекла­мирующие отдых в англоговорящих стра­нах, туристические маршруты, отели.

Этап V (1урок)

СафоноваВ.В. English. Assessment, tasks and questions.

Содержание урока имеет социокультурную направленность:

-  принятые международные обозначения и символы в сфере туризма;

-   традиции и обычаи,  особенности климата и национальной кухни конкретной англоговорящей страны;

-    обсуждение различных видов отдыха, их популярности в наши дни;

-    будущее туризма в XXI веке.

Учащиеся прослушивают мнение специалиста о туризме XXI века. Выполнив задание по аудированию, учащиеся продолжают тему в парах или небольших группах. На данном этапе особое внимание уделяется диалогической речи.

Этап VI(1 урок)

Аудирование по пройденной теме с использованием видеофильма о пребы­вании является результатом их проектной работы. Карточки с названиями различных видов спортивной деятельности для домашнего задания.

Этап VII(1 урок)

-  Ролевая игра «Круглый стол» теме «Туризм».

Урок проводится с целью систематизации знаний, умений и навыков, полученных при изучении темы «Туризм» Учащиеся заранее получают роли; туристического агента, хозяина отеля; работника бюро информации, туриста. аниматора, спасателя на пляже, инструкторапо плаванию, официанта в ресторане, руководителя департамента по туризму. Двоим отводится роль ведущих.

Урок в XI классе по теме «Туризм,

Современные виды организации

отдыха»

Цель урока: систематизировать знания, умения и навыки по всем речевой деятельности по теме «Туризм».

Задачи урока:

Обучающая. Обучить диалогичес кому и монологическому высказыванию с использованием активной лексики. Развивать навыки аудирования и способности комментировать услышанное с целью подготовки к  экзамену. Задания подобраны с учетом двух разделов экзамена:  «Аудирование» и «Говорение».

Коммуникативная. Отработать разговорные формы и клише, характерные для  поддержания разговора и планировав на будущее.

Воспитательная. Формировать куль туру общения, вежливость иинтерес собеседнику.

Культурно -развивающая. интерес к культуре, правилам укладам жизни англоговорящих стран, закрепить  у учащихся мнение о необходимости ;изучения и совершенствования английского языка как языка международного общения.    Формировать   социокультурную компетенцию.

Оснащение урока:

-      CD с записью для прослушивания

-      Раздаточный материал для индивидуальной и групповой работы.

Брошюры турагенств, рекламные плакаты, буклеты, изготовленные учащимися.

Карточки с названиями различных видов спортивной деятельности для домашнего задания.

Ход урока:

I. Организационный момент. Приветствие. Ознакомление учащихся с планом урока и видами предстоящей работы.

Teacher: Today we're going to speak about travelling and tourism. I doubt anyone can imagine modern life without travelling. Now the words "tourism", "travelling" and

"holidays" nave the same connotations. Some years ago travelling abroad was very rare and only few people could afford it, but now thanks to the travel revolution, longer holidays, bigger salaries and a change in the country's policy more and more people go abroad. Holidays are a wonderful chance to relax, have fun and explore new places and cultures.

We'll discuss different ways of holidaymaking. Recollect how you can get to this or that place of destination, where you can stay and what you can see and visit in a foreign country.

2. Введение в тему. Warming up.

На доске написаны виды отдыха (1) и прилагательные (2), необходимые для обсуждения. Учащиеся также могут использовать тематический словарь по данной теме.

а. activity holiday two-centre holiday beach holiday cruise

cultural holiday

educational holiday

hiking or camping

safari

sightseeing holiday

walking and trekking holiday

в. wildlife holiday

working holiday

expensive

 

cheap

popular

challenging

unusual

 

relaxing

accessible

Teacher: What  are the effects of tourism? What types of holidays do you prefer?

Why?  Which of them are most/ least attractive, challenging, expensive?  Which ones are most popular nowadays? Will the development of tourism bring economic gain?

Учащиеся выражают свои мнения, ста­раясь употребить активную лексику и быть убедительными в своих высказываниях.

3. Актуализация.

Teacher: We have decided that tourism is going to get more and more exciting and popular. But we have not mentioned any ways to travel. Now we're going to speak about transport you can use to get some-

where comfortably. How can people travel? Which means is the best for you and why? The next step is writing. Let's make a chart of 4 columns and complete them with the words related to these means of transport.

Train

Car

Plane

Ship

 

 

 

 

 

Учитель диктует слова: departure lounge, steering wheel, platform, flight, harbour, deck, runway, check-in desk, crew, brakes, land, parking lot, seatbelt, steward­ess, take off, voyage, speed limit, cruise, garage, sleeping car, buffet car, pilot, over­take, captain, airport, compartment, petrol station, terminal, air-traffic control, ticket inspector, cabin, disembark, duty-free shop, left luggage, non-smoking car, hand lug­gage, window seat, aisle seat, life jacket.

Учащиеся заполняют таблицу. Некоторые слова могут относиться к нескольким видам транспорта.

Teacher: Check your chart, please, in a couple of seconds you'll see them on the board. Now compare them to mine.

4. Развитие социально-культурной компетенции у учащихся.

Учащимся предлагаются символы и знаки, которые они могут видеть в аэро­портах, на вокзалах, на стоянках, и обуче­ние их распознаванию.

Одна группа учащихся получает листки с символами, а другая - с их значениями. Учащиеся должны быстро образовать пару, установить соответствие символа и его значения. Такое задание может выполняться на время и проводиться в форме игры.

Другой вариант проведения данного вида работы. Класс делится на две команды, каждой дается по одному набору символов и их значений. Задача команд подобрать соответствия как можно скорее.

Teacher: Do you agree with me that different signs and posters are very informative and help us in public places? Have you ever had any difficulties in understanding them? I suppose some funny or even confusing situations happened to you. Tell us about such cases. I have got a special task for you.

I would like you to look through these symbols and try to match them with their numbered descriptions. Start working, please.

V.  Совершенствование умений
рения.

Teacher: Upon arrival you'll have r somewhere. Usually it's a hotel or a i Make your choice and give your : for where exactly you are going to stay you going to book a room in advance? V sort of room do you prefer and why? like you to look at the list of places yo going to visit in a foreign country and which of them you want to visit righr a registration at a hotel. Which is the n interesting and important for you? Wi Make up short dialogues at your desks « your neighbour. You can use some chart: conversational formulas.

historic buildings

cemeteries

discos ,  the old town

museums

main streets

restaurants and cafes

theatres

art galleries

open-air markets

churches and cathedrals

the zoo

parks

fun fairs

shopping centres

small private hotel

campsite

hostel

chain hotel (centre or suburbs)

apartments

single room

double room

twin room

triple room

suite

family room

Учитель   контролирует   групповую работу, проходя по классу.

VI.  Аудирование с письменным заданием. Высказывание по предложенной ситуации (статeье) и диалог-обмен мнениями.

Teacher: And now we're going to listen to a speaker whose topic is "Tourism  and what it`s going to by like in the future". Let`s listen and complete the sentences. You`il hear the  talk twice. Later we’ll check your answers together.

Tape script:

Presenter. Good   evening.   My  subject tonight is travel in the 21st century, or to be more precise, holidays in the 21st century. According to the World Tourism Organisation, the holiday trade is going to be a boom industry in the coming decades. For a start, the organization predicts a big increase  in the amount of holiday travelling we do. It estimates that there will be an increase in the number of holidays taken around the world, and that the number of trips will go up by 4.1 percent each year. If you consider that there are already hundreds of millions of trips each year, then this is a big increase.

As a result of this increase, the organisation reckons that travel and tourism will soon become the world's largest industry and will overtake even information technology in terms of the amount of money it makesю Tourism is already larger than manufacturing in most parts of the world, including Britain and employs far more people. So more people will be taking more trips to more places in the years to come, But that is not the only change that the organisation predicts. The type of holidays that people take is also likely to change In the 20th century, although many types of holiday were on offer and sightseeing and activity holidays have always been popular with certain groups, the classic beach holiday attracted the largest groups of holidaymakers.  That was  where the biggest growth occurred, and with it the development of tourist facilities in coastal resorts. I

n the 21st century, however, tourists may well be looking for a different type of holiday  experience. There is a tendency for people to be less attracted to hotels, for example, as self-catering accommodation becomes more popular. People don't necessarily want to be tied to fixed mealtimes, fixed menus, and           than the restrictions of small hotel bedrooms. They are willing to be more adventurous  and independent,  choosing to  cook for themselves or eat out in restaurants. Indeed, 21st-century tourists will increasingly be looking to sample the local culture when visiting other countries, particularly things like food and music.

In the same way tourists are increasingly looking to travel around more in the countries they visit. But they are less keen to do this as part of organised groups which climb on and off tour buses at the major sights. The 21st-century tourist is more interested in having a hire car, so that the country can be explored in depth and at the pace of each individual or family group And tourists are becoming more interested in variety. Some holiday packages already include the chance to stay in more than one resort. A week by the sea, followed by a week in the mountains, for example, has long been a popular option. But now people are becoming more interested in visiting two different countries during one holiday. A week on safari in Africa followed by a week on an Indian Ocean island is predicted to become the 21st-century version of the two-centre holiday. People of all ages are also keen to include an activity in their holiday package. Scuba diving is an example of one that is becoming increasingly popular So why are these changes occurring?Clearly travel is getting easier and cheaper but people's working lives are also changing.  Stressed office workers need to relax on holiday, but they don't necessarily need to sit around doing nothing, they need exercise.  Also, people are becoming much more aware of what is available to them in terms of holiday choices. With access to the Internet, they are no longer dependent on travel agents the places they can visit and the packages on  and the information in brochures, but can find out for themselves about both offer. . They therefore have more choice, So,   these   are   the   changes   that   are predicted .

Task

World Tourism Organisation predicts: as   number of holiday trips will rise by

(1) per year.

- tourism will become a bigger industry

than                                                                            (2).

How tourism will change:

-   most   20th-century   tourists   chose               (3) holidays.

- what 2 lst-century tourists will want

• type of accommodation................................................................................................................. (4).

• chance to try: local................................................................................................. and................ (5).

• travel around by............................................................................................................................. (6).

-activity included, e.g                                 (8).

Reasons for changing holiday habits

-changes   in   people's

(9) lives.

-information available from                       (10)

The key:

1)4.1%

2) information technology

3)  beach

4)  self-catering

5) food/music (in either order)

6) hire(d) car

7) country

8)scuba diving

9) working

10)     the Internet

Учитель заранее заготовил правильные ответы на доске и во время проверки. Учащиеся обмениваются  работами для взаимопроверки и отмечают ошибки на полях. Учитель просит вернуть работы их аторам и подводит итоги.

Teacher. Well, let's exchange papers with our neighbours. Check with the help of the correct words and figures on the board and give me the results, please.

And now I would like you to comment on this article. Do you agree or disagree with the facts? Is the situation in our country the same? Are there any special regions or places where tourism must or may be developed? Why? Is tourism in our country well-developed? Is tourism going to employ far more people in future? Will tourism get easier and cheaper?

VII. Заключение.

Teacher: We spoke about tourism and types of holiday making, transport and the different signs and symbols which can be found in any country you visit.

But we haven't mentioned ecotourism. Have you heard of it?

Unlike traditional tourism, ecotourism promotes environmentally responsible travel and seeks to ensure that visitors "take nothing but photos and leave behind nothing but footprints".

The truly "green" traveller also emphasizes the necessity for tours that strictly limit group size, coordinate with native guides and donate a percentage of tour  profits to community projects of research.

Nowadays ecotourism is becoming and   more  attractive  for  people.   V

benefits and drawbacks of ecotourism wildlife and the local people can you :

Why do you think so? Would you 1 take part in such an activity?

You are supposed to make up dialogue answer my questions and develop my This is the first part of your homework. I want you to look through the

of different activities on vacation.  V:task is to write a transactional letter any tour agency for further information connection with the activity chosen.

Activities:

Canoeing

Hitchhiking

Water skiing

Scuba diving on The Great Barrier Rec;

Windsurfing

Climbing

Sightseeing

Whale-watching

Watching Aurora Borealis

White water rafting

Swimming with dolphins

Flying in a hot air balloon

После объяснения домашнего задания учитель проводит анализ урока, выясняет, какие задания являются более интересными и полезными, было ли что-нибудь трудное и требующее дополнительного объяснения.

Литература

1. Fast Track to FCE. - Longman Pearson Education Limited, 2002.

  1. ПавлоцкийВ.М. Read. Learn. Discuss. 10-11 класс. - M.: KAPO, 2001.

 

  1. СафоноваВ.В. Assessment, task and questions. 10-11 класс. -М.: Просвещение,
    1999.
  2. First Certificate Star. – Macmillan Publishers Limited, 1998.
  3. ДроздоваТ.Ю. Everyday English. -СПб.: Химера, 2000.
Категория: Проекты | Просмотров: 1153 | Добавил: Teacher | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
Творчі завдання
Пошук
Перекладач
BBS News
Форма входу

Copyright MyCorp © 2020